Alla inlägg den 1 februari 2009

Av Malin - 1 februari 2009 23:37

Nu har jag testat på att göra en, vad man nu ska kalla det - Wordle - över mina mest använda ord under januari på http://www.wordle.net/


Av Malin - 1 februari 2009 20:53

Sedan 1999 rekommenderar Livsmedelsverket att vi äter 500 gram frukt och grönt om dagen. I dessa 500 gram ingår frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, ärtor, torkad frukt, en viss mängd juice och bönor. Däremot exkluderas potatis och man ska inte tro att behovet blir tillgodosett genom att man dricker en halv liter juice.

 

Man säger att en lagom mängd juice är 100 gram, alltså en deciliter om dagen alternativt ett glas varannan dag. Juice ger i regel inte alls samma mängd fibrer som frukten annars bidrar med. Dessutom bör halva mängden frukt och grönt (250 gram, alltså) vara grova, såsom morötter och broccoli.

 

Anledningen till att vi bör äta ett halvt kilo frukt och grönt dagligen är att det bidrar till att ge kosten en bra balans mellan protein, fett och kolhydrater. Frukt och grönsaker innehåller diverse vitaminer, mineraler, antioxidanter, flavonoider, fibrer och kolhydrater.


I samband med detta har jag lagt ut en fråga, där du kan svara på om du äter den rekommenderade mängden dagligen – eller om det ens är något du bryr dig om!

Av Malin - 1 februari 2009 18:34

Inspirerad av http://www.malinh.com/ kände jag att jag måste lägga ut en av mina 90-tals favoriter. Älskar när dem spelar sådan musik när jag går ut, bilr på så gott humör av den. Är även en favorit på träningen!


Här har ni Pandora - Trust me

Av Malin - 1 februari 2009 17:47

Har just varit ute på en långpromenad med min lillasyster och hunden. Riktigt skönt att komma ut, särskilt när det är ljust. Jag kan inte annat än konstatera att det fungerar att bestämma sig (skrev igår att jag nu bestämt mig för att vara frisk) – idag har jag inte haft ett dugg ont i halsen.


Idag har jag äntligen köpt mig ett par nya vinterskor. Sådär i lagom tid tills vintern nästan är över. Vi får väl se om det kommer någon mer snö, har verkligen varit ont om det den här vintern. Har ni gjort något roligt denna söndag?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards