Alla inlägg den 9 december 2008

Av Malin - 9 december 2008 21:49

För två veckor sedan testade jag ett av cykelpassen som kallas för activio för första gången. För den som inte läste mitt inlägg efter det passet kan jag förklara att det går ut på pulsstyrd träning, där man får följa sin puls på en skärm längst fram i salen. På skärmen ser man dels vilken puls man ligger på, vilket procent av maxpulsen det är och en intensitetsskala.

 

Jag tror inte att jag träffade riktigt rätt på maxpulsen den här gången heller, eftersom det kändes som att jag fick hålla tillbaka ganska mycket för att ligga på rätt procenttal. Det var nog på sätt och vis bra, eftersom det var ett längre pass än vad jag är van vid. Hur som helst gick 75 minuter bättre än väntat; jag trodde aldrig att jag skulle orka det. Kanske är det så att viljan räcker längre än självförtroendet ibland. När det gått 60 minuter måste jag erkänna att jag kände mig ganska mör, men inte värre än att man hanterade den sista kvarten.


Cyklade stående större delen av passet, så nu väntar jag mig en kraftig träningsvärk under morgondagen. Var lite öm redan innan, efter gårdagens träning. Vi får väl se hur det blir.

Av Malin - 9 december 2008 12:02

Det tycks vara så att Aftonbladet återvinner artiklar på sin hemsida, ganska smart med tanke på att det annars i många fall skrivs fler snarlika artiklar. Idag kan man högst upp på deras sida kropp och hälsa läsa en artikel med rubriken ”Julbord – välj rätt för din viktstrategi”, en artikel publicerad 17 december, 2007. Man har tagit hjälp av tre personer, två för mig kända namn: Fredrik Paulún och Anna Skipper plus Josefine Jonasson, dietist från Aftonbladets viktklubb. 


Jag började läsa artikeln med tanken ”äsch, julen är ändå bara en vecka om året” och blev därför positivt förvånad då artikeln tar utgångspunkt i att de tre ”viktexperterna” enas om att vi ska låta smaklökarna avgöra vad vi väljer att äta under julen, eftersom den bara kommer en gång om året. De skriver att risken för viktökning är liten om man framför allt begränsar portionerna, vilket förmodligen är lättare sagt än gjort när det erbjuds många inbjudande alternativ. Personligen har jag inte så svårt att begränsa mina alternativ, eftersom jag är vegetarian och vegetarisk mat är ofta inte särskilt prioriterat på julbord. 


I artikeln följer även en lista över vad man bör rikta in sig på att äta, beroende på om man vill kalla sig själv Hälsofreak, GI-frälst alternativt Kalorikoll. Läs hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article3916608.ab

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards