Alla inlägg den 20 december 2008

Av Malin - 20 december 2008 23:20

Istället för att gå till gymmet har jag och Janne gjort stora ansträngningar med att baka lussekatter idag, första gången någonsin för oss båda. Man kan tycka att vi behöver lite mer träning i att forma lussekatterna, men bortsett från bristande bildskönhet blev de väldigt bra. Så nu har vi druckit glögg och ätit lussekatter, fortfarande varma från ugnen - riktigt julmys.


Här är receptet från Arla som vi använde oss av:


Lussekatter, ca 35 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Arlaköket Kesella kvarg lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl mjöl
Garnering: russin
Pensling: 1 ägg

Gör så här: Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Arlaköket Kesella kvarg lätt, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.


Gjorde såklart några lussekatter utan russin som på bilden här, för min egen skull

Av Malin - 20 december 2008 14:46

Jag har sett tesorten Dilmah omnämnas i flera olika sammanhang den senaste tiden, eftersom det nu lanseras i butik här i Sverige. Tidigare har det endast funnits tillgängligt på vissa hotell. I senaste numret av Topphälsa (nr 1, 2009) har man pratat med Dilhan Fernando, som var på besök från Sri Lanka för att representera temärket. För några veckor sedan fick jag smakprov på två av Dilmahs smaker och utifrån det har jag inget att klaga på. Egentligen vet jag inte vad som gör märket så speciellt, men något borde det vara med tanke på den uppmärksamhet det får.


På Dilmahs hemsida står det att teet odlas under etiska förhållanden och alltid är färskt, eftersom det bara går några dagar från plockning till att det läggs i täta kuvert. De beskriver färskheten som viktig för att bevara vitaminer, mineraler och antioxidanter, samt för smakens skull. Dilmah är det familjeföretag, ett av världens tio största teföretag som har 60-årig erfarenhet av teproduktion. Jag tror säkert att man vinner på att marknadsföra sig just som ett familjeföretag, för visst låter det fint?


Topphälsa betonar några saker man bör tänka på, för att få teet riktigt bra. Jag har själv märkt av hur mycket vattnets värme kan påverka olika tesorter, vilket poängteras i tidningen. De skriver att man inte ska låta vattnet stormkoka, utan allra helst ta det redan när de första bubblorna syns. Till vitt eller grönt te ska vattnet inte överstiga 70 grader och till Oolongte bör vattnet inte överstiga 50 grader. Dessutom ska man låta teet dra längre tid än de flesta av oss har vana. I tidningen skriver man att snittiden för hur länge en tepåse får dra i England är 30 sekunder, fast att svart te egentligen bör få dra 3-5 minuter och grönt te i ungefär 2 minuter.

Av Malin - 20 december 2008 12:16

Efter att ha genomsökt alldeles för många affärer hittade jag äntligen en julklapp till Janne. Min kompis Jessica var väldigt tålmodig i min obeslutsamhet. Var ganska fullt på parkeringen, men när man väl kom in var det betydligt färre människor än jag väntat mig - skönt det. Därefter åkte jag och Janne hem för att äta, men gick sedan hem till Jessica för att spela frågesportspelet Qube, som jag skrev om för några veckor sedan.


Idag vet jag inte riktigt vad som står på agendan, kanske blir det till att åka och träna.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards