Alla inlägg den 11 december 2008

Av Malin - 11 december 2008 19:43

Idag publicerade Aftonbladet en artikel som uppmärksammar en studie gjord i Skottland, där man kommit fram till att vissa människor instinktivt dras till fett och socker på grund av en viss gen. Det hade varit intressant att vet hur man genomfört studien. Visst, det kan säkert vara så att em del människor dras mer till onyttig mat men det känns som en väl förenklad bild av det hela. Nu vet jag som sagt inte hur studien är genomförd, mer än att man i tre tester erbjudit barn olika typer av livsmedel. Jag vill tro att man väljer livsmedel delvis beroende på ett invant mönster, men även på grund vad man ätit under dagen. Jag kan tänka mig att vetskap om exempelvis denna sötsugs-gen fungerar ganska bra som ett försvar för många människor, ett sätt att plocka bort det personliga ansvaret för vad man stoppar i sig.


Läs hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3967769.ab

Av Malin - 11 december 2008 18:45

Dagens träning blev inställd, känns inte riktigt bra att träna när jag knappt sovit. Istället har jag tagit det lugnt med Janne och inväntar just nu att Du är vad du äter ska börja. Efter att det varit ska jag sova.


Julen närmar sig med stormsteg, så idag köpte vi lussebullar. Har inte smakat på dem än, men det blir i alla fall årets första. Just lussebullar brukar vi aldrig baka hemma hos mig, men ibland är det gott. Är en sådan sak som hör till. Jag hoppas snön ligger kvar till julafton, som den är nu - så blir det riktigt fint.

Av Malin - 11 december 2008 12:48

Idag hänger inte mitt huvud med som det ska. Igår hade jag först problem med att somna och fick sedan sova ungefär tre timmar innan jag väcktes av ett märkligt ljud. Blev klarvaken och kunde inte somna om något mer.


Det är lite lustigt hur fascinerad jag är av snön och väder eller årstider över huvudtaget, eftersom det är något man upplevt så många gånger. Gick upp och tittade ut genom fönstret när jag vaknade i natt och möttes av ett vitt snötäcke på marken – snön kom alltså även hem till mig. Jag ville först påstå att orörd snö är något av det vackraste som finns, men det slår mig att naturen bjuder på så otroligt många vackra vyer att det är svårt att beskriva något som bättre än allt det andra.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards