Alla inlägg den 18 december 2008

Av Malin - 18 december 2008 21:57

Nu är det alldeles strax dags för Debatt i SVT, som idag handlar om alkoholkonsumtionen i Sverige. Brukar i vanliga fall försöka sova vid den här tiden, men det känns som att det kan bli en intressant diskussion. Vi får väl se.

Av Malin - 18 december 2008 20:18

Idag var min plan att åka och träna, för att sedan gå på Älvhögsborgs "julmys" i romerska badet. Tyvärr har det blivit ganska vanligt förekommande den här hösten att det inte riktigt blir som jag tänkt mig. Jag får väl skylla på att det snart är jul, vilket innebär mycket att hinna med. Nu håller jag på att titta på Du är vad du äter, så det här var bara ett snabbt reklampaus-inlägg!

Av Malin - 18 december 2008 12:04

I dagens TTELA (Trollhättans lokaltidning) uppmärksammar man en artikel från British Medical Journal som slår hål på långlivade julmyter. En myt som följt de allra flesta av oss är att man måste använda mössa, för att en stor del av kroppsvärmen går ut genom just huvudet. Detta stämmer inte, enligt läkarna som granskat de vetenskapliga bevisen för detta fenomen. Man avger lika mycket värme från hela kroppen – men jag måste betona att man fortfarande blir kallare utan mössa än med, eftersom huvudet oftast blir den enda delen av kroppen som inte är garderad med diverse lager av kläder eller vantar under vinterhalvåret.


Hittar ingen länk till artikeln i TTELA, men däremot har även DN uppmärksammat samma skrift. DN har dessutom utvecklat artikeln lite mer genom att ta med mer fakta, så den är nästan att föredra.


Läs hela artikeln här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=865257

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards