Alla inlägg den 7 december 2008

Av Malin - 7 december 2008 20:35

Den senaste tiden har jag känt mig mindre och mindre sugen på mjukt bröd. Suget har inte direkt blivit större efter att jag läst kapitlet om bröd i boken Den hemliga kocken. Författaren gör en förteckning över några inte helt ovanliga brödingredienser, som man egentligen inte behöver. Det är ingredienser som jag många gånger stött på, utan att reflektera särskilt mycket över eftersom jag ändå inte vetat vad dem innebär. Tills nu. 

 

I boken beskrivs även ”bake off”-bröd, vilket är det så kallade butiksbakade brödet. När jag var och handlade idag granskade jag hyllan med ”butiksbakat” bröd lite närmare. Det står faktiskt ingenstans något om var brödet är bakat, men att det gräddas i affären blir tydligt eftersom man bakom brödhyllorna kan se bakugnarna. Precis som det påtalas i boken skapar man en känsla av att brödet är hembakat, genom sättet brödet läggs upp.

 

Egentligen har jag länge vetat att brödet levereras fryst till affären, för att sedan gräddas, men av någon anledning inbillar jag mig ändå att detta bröd skulle vara bättre än det färdigpackade. Vad är egentligen skillnaden förutom att plasten är borta? Antagligen inget mer än känslan av att brödet är hembakat.


Så vad gör man åt saken? Jag har försökt läsa innehållsförteckningar eftersom jag hoppades att de närproducerade brödsorterna skulle vara snäppet bättre, men så var inte fallet. Jag antar att det bästa alternativet är att baka sitt eget bröd. Nu funderar jag över hur det då är med knäckebröd, vilket jag i princip hållit mig till den senaste tiden. Något att ta reda på.

Av Malin - 7 december 2008 18:25

Jag har haft ännu en kravlös helg i avslappningsanda. I stors sett har jag gjort mest ingenting, vilket är ganska skönt. Jag har för ovana att pressa in så mycket det bara går på vardagarna och därför är det så skönt att ha några dagar då man mest bara tar allting som det kommer, utan planering.


I vanliga fall skulle jag ägnat en del av söndagskvällen åt att se över den kommande veckan, men idag tänker jag låta bli. Det enda jag egentligen behöver veta är vilken tid jag ska gå upp imorgon. Att avstå från viss planering har blivit ett återkommande tema för mig under den här hösten, för egentligen handlar det väl om ett behov att kontrollera saker som i sig skapar stress. Nu ska jag se om jag kan hitta lite glögg i köket.


Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards