Alla inlägg den 17 december 2008

Av Malin - 17 december 2008 21:29

Diverse rapporter kan vara ganska intressanta att läsa, med fördelen att utbudet på Internet är ganska stort. Man glömmer ganska lätt att en hel del av exempelvis Socialstyrelsens publikationer finns tillgängliga i pdf-format.


I forumet på funbeat.se blev jag idag uppmärksammad på två rapporter jag tänker titta närmare på; en undersökning som visserligen är några år gammal, men som ändå verkar intressant med titeln ”Vilka skadar sig i hemmet? …och hur?”. Denna rapport är skriven i uppdrag av konsumentverket.


Den andra rapport jag fick upp ögonen för idag, kommer tydligen ut årligen och har titeln ”Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007”. Efter att ha läst några utdrag måste jag säga att det verkar väldigt intressant.


Här är länkar till de ovan nämnda publikationer:http://www.sakerhet.konsumentverket.se/Documents/sakerhet/ehlass/Vilka%20skadar%20sig%20i%20hemmet%202000%2026.pdf

http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=478&category_id=0  

Av Malin - 17 december 2008 19:14

I dagens Metro var det en artikel med tips från Ola Schenström om att koppla av under julen med mindfulness. Jag blev lite förvånad när jag läste och såg att dem satt ord på en metod för stresshantering jag använder mig av även när det inte är jul:


 ”När du står i den långsamma julklappskön: fråga dig om du kan påverka situationen. Kan du inte det, släpp den och försök istället att koppla av” 


En situation jag ofta stressar upp mig i är när bussen/tåget/spårvagnen är sen, men det är bara att inse – att jag blir stressad medför inte att jag kommer fram ett dugg snabbare. Nu är det dags att gå ut en sväng med hunden.

Av Malin - 17 december 2008 18:58

Kom just hem efter en lång dag i Göteborg. Fast att jag slutade klockan 16:00 och åkte hem nästan omedelbart är klockan redan snart 19:00. Trafiken hem var inte direkt den roligaste, men hem kom jag i alla fall.


Innan vi började kändes det som att det skulle bli väldigt många timmar för ett examinations seminarium och en utvärderingsdiskussion, men när man väl satt där var det nästan för lite tid. Har man vägarna förbi Haga i Göteborg och gillar soppa, som jag, rekommenderar jag att man äter lunch på Nöller. För det mesta har de vegetarisk soppa, men ibland har man otur. Väldigt goda hur som helst.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards