Alla inlägg den 29 december 2008

Av Malin - 29 december 2008 22:17

För drygt två veckor sedan uppmärksammande jag en artikel i Aftonbladet, som handlade om en studie där man konstaterat att vissa människor instinktivt dras till mer onyttig mat. Det var en studie som jag kände mig ganska skeptisk till, utifrån beskrivningen av utförandet. (Läs det tidigare inlägget här: http://blundat.bloggagratis.se/2008/12/11/1186983-aftonbladet-gen-bakom-ohalsosamt-atande/ ). 


Håller på att läsa boken Ät bra och må bättre av Bert Karlsson och Anna Skipper. Jag måste säga att jag utifrån boken omvärderar mina tankar om Bert Karlsson – han var inte så dum ändå. Hur som helst beskriver Bert i ett kapitel ganska kortfattat en liknande studie som utförts i Storbritannien och Norra Finland. Min första tanke var att det nog är samma studie, men att dem beskrivs på olika sätt i Aftonbladet och i boken, dock inget jag är säker på. I studien har forskare granskat arvsmassan hon 39 000 människor som påverkar ens tendens att gå upp i vikt. Har man otur har man genen i två uppsättningar, ärvd från både mamma och pappa vilket medför en 70 % risk att drabbas av fetma. Genen ska alltså ha en inverkan på att man går upp i vikt, trots att man ”lever precis som den pinnsmala kompisen” (sid. 28).


Vad som betonas, som jag tycker är väldigt bra, är att denna gen trots allt inte är en avgörande faktor utan att det ligger i livsstilen. Att man måste hitta sin egen stil i kost och träning, det som funkar bra för mig fungerar inte nödvändigtvis för dig.

Av Malin - 29 december 2008 17:55

Idag har familjen investerat i en bakmaskin, så nu är det slut på det industriellt producerade brödet som jag ändå tröttnat på att äta. Maskinen är redan igång och bakar sin första limpa, väldigt behändigt. Hoppas bara det blir gott också, men det blir det säkert. Det känns som att hembakat bröd har många fördelar framför det man köper och jag har alltid trivs bäst med att ha full kontroll över vad som stoppas i min mat. Om två och en halv timme får vi se på resultatet.

Av Malin - 29 december 2008 16:03

Jag är lite kluven över hur jag ska göra med träningen idag. Vill väldigt gärna gå på det efterlängtade Body Combat passet, men jag vet inte hur smart det är med tanke på hur ont jag har i ryggen. Förmodligen är det träningsvärk och borde inte vara någon större fara att träna med det, men när den sitter i nedre ryggen och varje rörelse gör sig tillkänna är det nog inte så trivsamt med kampsport. Det lutar åt att hoppa över passet, tyvärr.

Av Malin - 29 december 2008 11:53

Idag har jag inte riktigt kommit igång. Det är hög tid att jag gör mig i ordning, eftersom jag ska åka ner till stan och träffa min kompis Emilie. En lättare nyårsstress börjar göra sig påmind, som jag envist skjuter undan. Har ingen som helst aning om vad jag ska hitta på, men det ordnar väl sig alltid på något sätt.


Har träningsvärk i ryggen, förmodligen efter att jag hjälpte pappa bära tunga, otympliga möbler. Nästan så jag blir osäker på om det är smart att utsätta ryggen för att träna Body combat, men det är så roligt att det vore svårt att låta bli. Återstår att se hur jag gör, även på det fronten.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards