Alla inlägg den 22 november 2008

Av Malin - 22 november 2008 21:27

Jag hade tänkt vänta med glögg tills första advent åtminstonde, men det har inte gått att låta bli. Har gått och funderat lite över om man ska se det som sen höst eller som vinter nu och lite glögg får det definitivt att kännas som vinter. Vart går gränsen mellan höst och vinter egentligen?


Läser man på wikipedia står det att "astronomiskt sett börjar vintern vid vintersolståndet runt den 21-22 december". Ur den synvinkel har vi alltså fortfarande höst, även om känslorna av vinter börjar smyga sig på. Egentligen är det väl julkänslor, som man helt enkelt förknippar med vinter.


Man kan även se det som att vintern börjar i december (kalendarisk synvinkel), alternativt när dygnsmedeltemperaturen varaktigt ligger under 0°C (klimatologisk årsindelning). Vinter eller ej, så närmar sig julen sig med stormsteg. Idag välkomnar jag vintern med lite av Blossas lättglögg, bara pepparkakorna som saknas.

Av Malin - 22 november 2008 15:37

Har gått och sniffat på Escadas Moon sparkle ett bra tag nu och idag säljs den på www.bellme.se för endast 199 kr. Jag har aldrig köpt något på bellme tidigare, men brukar gå in där och kika eftersom det är en ganska rolig affäridé. Bellme drivs av Isabella Löwengrip (blondinbella) och säljer en enda vara om dagen, till ett rabatterat pris. Just parfymer har en tendens att bli slutsålda tidigt, men i skrivande stund finns det fortfarande exemplar kvar av parfymen. "Erbjudandet är inte förutsägbart, det gäller bara under ett dygn och det handlar om ett begränsat antal" står det på hemsidan.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards