Alla inlägg den 7 november 2008

Av Malin - 7 november 2008 22:39

I förra inlägget skrev jag ett recept som innehöll ingefära. Så mellan kalas, Idol och Fredag hela veckan passar jag på att skriva lite om kryddan. Ingefära är en krydda med mångårig historia inom den traditionella läkekonsten.

 

Jag tycker att kryddan påtalas allt oftare i just media på grund av sin utrensande effekt. Ingefära påstås vara renande för tarmarna och underlätta regelbundna toalettbesök. Kryddan verkar lugnande, matsmältningsfrämjande, lindrar förstoppning, motverka illamående samt dämpa väderspänningar.

 

Anledningen till att kryddan är matsmältningsfrämjande är enligt grongava.com (Grön gåva) att produktionen av matsmältningsenzymer stiger i samband med att mage och tarmar stimuleras.

 

Ingefära påstås även ha en hel del andra hälsofrämjande effekter, men mest av allt är det en god smaksättare.

Av Malin - 7 november 2008 21:08

Efter tårta och läsk säger magen ”uff” – ungefär. Nedan kan ni se bilder på de två tårtor vi hade, köpta och bakade på Ritz. Tårtan till höger var lite speciellt; den innehöll inte grädde och andra för mig traditionella tårtsaker, utan bestod av smörkräm med moccasmak och marängbottnar. Inget som föll mig i smaken.

 

För att kompensera lite skulle jag vilja tipsa om en linsgryta ur Anna Skippers receptsamling. Passar till det mesta, om man ska vara ärlig – både till pasta, ris eller som smörgås pålägg. Det står inget om hur många portioner receptet syftar till, men det är nog en portion.

 

Linsgryta

1 dl röda linser

3 dl vatten

2 msk lök, hackad

1 vitlöksklyfta, mosad

½ tsk ingefära riven

Libbsticka 


Blanda alla ingredienser i en gryta. Låt grytan koka i 3 minuter och sedan sjuda under lock i 30-40 minuter. 


Själv brukar jag hoppa över libbstickan eftersom jag fram tills för någon vecka sedan inte ens hade någon aning om vad det var, och det fungerar lika bra utan. Dessutom har jag aldrig låtit det koka så länge som 30-40 minuter, utan brukar satsa på 15 minuter. Det har fungerat väldigt bra, eftersom man annars endast kokar röda linser i 10 minuter (i alla fall Go greens linser).

Av Malin - 7 november 2008 17:50

Den som läste igår kunde notera att både min lilla syster och min lillebror fyller år nu i dagarna; Camilla igår och Mattias på måndag. Så nu sitter jag, uppklädd, i väntar på att gästerna kan komma. Jag hoppas att ingen tittar på mina fötter, för jag har verkligen svårt att slita mig från mina raggstrumpor. Kommer inte att ta av dem såvida ingen säger till mig, man vill ju inte frysa – och är man kall om fötterna blir man kall om hela kroppen.

 

Var ganska svårt att få till några tjusiga bowlingbilder igår, men roligt var det. Jag var i lag med Janne och Mattias, och vi kom på andra plats (av tre lag, så det är inte så mycket att hurra över).

 

Nu är det bäst jag lämnar datorn och inväntar gästerna, de borde komma vilken minut som helst.

Av Malin - 7 november 2008 14:56

Idag skulle jag på seminarium i Göteborg med min praktikstudiegrupp. Vi skulle träffas för att diskutera makt i relation till våra kommande yrkesroller. Men istället blev det en ganska lång genomgång av hur alla har det på sina praktikplatser, känslor och frustrationer och en si sådär 20 minuters diskussion om just makt.


Efteråt tog jag en halvtimmes promenad i regnet eftersom jag kände mig ganska uppstressad, och visst kände jag mig lugnare. En stund i alla fall. Gick på jakt efter en underklädesbutik som jag då glömt namnet på, eftersom de säljer en sportbh som sägs vara mycket bra. Promenerade hela västra hamngatan ner och letade, men hittade inget. Att jag inte riktigt visste vad det var jag letade efter underlättade inte direkt. Kollade på Hogengårds hemsida nu och ser att jag var på fel gata; butiken ligger på östra hamngatan, inte västra. Ibland är det inte helt enkelt!


Det blev ytterliggare en sväng i diverse affärer i Göteborg och jag hittade en stickad tröja som såg väldigt mysig ut på H&M.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards