Alla inlägg den 21 november 2008

Av Malin - 21 november 2008 20:05

"Producerad i Sverige" och "Utan konserveringsmedel" är det som företag lockar konsumenter med idag. Tidigare idag skrev jag ett inlägg om e-nummer i mat och personligen tror jag inte att alla e-nummer per automatik är farliga, men genom att använda den formen av koder blir det väldigt svårt för oss konsumenter att göra medvetna val när vi köper mat. Idag åt Janne och jag tacos, varav jag upptäckte att tortilla bröden innehåller hela sex olika e-ämnen och utger sig för att vara helt utan konserveringsmedel. Vad är det då dem innehåller egentligen?


Lång hållbarhet sätter i gång en varningsklocka i mig. För ungefär en månad sedan köpte jag en pastasås i glasburk, som tydligt framhäver att den är helt utan konserveringsmedel. Därför blev jag ganska förbryllad när jag såg att såsen håller i över ett år, i oöppnat skick. "Vakuumförpackning" - förklarade butiksbiträdet för mig, men jag kan ändå inte riktigt släppa min skeptism.


Näringsdeklarationer tycks inte vara särskilt svårt att hitta på nätet, men med innehållsförteckningar är det lite värre. Med Aftonbladets artikel om McDonalds och Max burgare i åtanke, avsatte jag lite tid för att hitta deras innehållsförteckningar utan framgång. Må så vara att dem finns där någonstans, men de är i så fall ganska välmaskerade till skillnad från näringsdeklarationerna. Medvetenhet handlar för mig inte bara om energi-intag, utan även om vad det egentligen är vi stoppar i oss. Lightprodukter ger definitivt ett lägre energi-intag, men på vilken bekostnad?


Intresserad av vad du äter? På wikipedia hittad du en lista över vad olika e-nummer står för: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer

Av Malin - 21 november 2008 09:29

”Våra hamburgare görs av 100 % rent benfritt nötkött. Det innehåller inga tillsatser, konserveringsmedel eller utdrygningsmedel” kan man läsa på McDonalds hemsida. Tydligen inget som stämmer om man väljer att äta något annat än nötkött. I dagens Aftonbladet skriver man om kycklingburgarna, som är fyllda av tillsatser. 


För att få ihop Max kycklingburgare ’Classic’ behövs 21 tillsatser, förutom en mängd andra ingredienser” skriver Aftonbladet och självklart häpnar man över att de ska behöva trycka in så mycket i en bit kyckling. Läser man vidare visar det inte riktigt var fallet; själva kycklingen innehåller två e-ämnen – tillsatser. Aftonbladet skriver ut en lista över de tillsatser som finns i burgarens olika beståndsdelar och vad e-numrena egentligen är för något. Mest tillsatser innehåller cheddarosten, hela åtta olika tillsatser.  


McDonalds är inte mycket sämre, med hela 14 tillsatser i sin burgare ”Chicken tasty”. Tur att inte jag äter kycklingburgare var min första reaktion, men det är väl egentligen en form av förnekelse. Vad som egentligen är aktuellt för debatt är att burgarna bara är ett typexempel, en hel del mat innehåller mängder med tillsatser för att det gör den billigare att producera.  


Läs aftonbladets artikel här: http://www.aftonbladet.se/matvin/article3820380.ab

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards