Alla inlägg den 29 november 2008

Av Malin - 29 november 2008 20:45

Tänk om man skulle plocka bort all mat som innehåller tvivelaktiga ämnen i våra livsmedelsbutiker, alla produkter som innehåller smakförstärkare, konserveringsmedel, färgämnen och allt sådant. Plockade man bort de produkterna, skulle det förmodligen inte finnas särskilt mycket kvar sedan.


Egentligen är det väl ämnen vi inte behöver, så frågan är hur man ska komma till rätta med det. Jag behöver inga smakförstärkare när jag lagar mat från grunden hemma, förutom möjligtvis socker och salt. Det är väl som med det mesta; i grund och botten handlar det om pengar. Det är billigare att dryga ut produkter med vatten och använda artificiell smaksättning. Förmodligen påverkar färg hur aptitligt något ser ut och det påverkar i sin tur också försäljningen.


Jag kan tycka att det är helt okej att maten innehåller diverse mer eller mindre suspekta ämnen, så länge jag med enkelhet kan utläsa vad en produkt innehåller och därefter göra ett medvetet val om det är något jag vill stoppa i mig eller inte. Man kan tycka att det är en ganska tidskrävande ritual, men låt oss inse att människor i regel agerar utifrån vanor och invanda mönster - har du gjort valet en gång behöver du antagligen inte repetera processen varenda gång du står i affären. Vi får se om jag kommer till någon bra insikt efter att ha läst Den hemliga kocken.

Av Malin - 29 november 2008 17:38

Jag var i en annan Kicks butik idag för att jämföra vilka produkter de rekomenderade, med ett något annorlunda resultat. Först fick jag Clinique rekomenderat, men det går bort eftersom jag tidigare testat deras tre-stegs serie och gillade den inte. Det är som med allting, man får inte direkt några handfasta råd utan det hela beror lite på. Hur som helst rekomenderade de den dagcreme från Clarins jag tidigare testat och samma nattcreme som i föregående butik. Alternativt en creme från Lumene som gick att använda både som dag- och nattcreme.


Det står alltså mellan nattcremen Clarins Multi-Active Night Lotion i kombiantion med Clarins HydraQuench Lotion, Dagkräm för Normal till kombinerad hy SPF15 alternativt Lumene Vitamin C+ Balancing Day Cream. Jag förstår det som en smaksak där det som skiljer sig mest av allt är priset. Hur som helst tänkte jag köpa rengöring i samma serie som den jag väljer och som tur är har jag en del av mina gamla produkter kvar, så jag kan fundera ett tag till.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards