Alla inlägg den 18 november 2008

Av Malin - 18 november 2008 21:06

Tanken var att jag skulle träna vattengympa med Älvhögsborgs kom i gång-kurs idag, men passet blev inställt och jag kom helt enkelt inte iväg till gymmet alls. Jag tittar inte på TV överdrivet mycket men när jag väl gör det är det ganska lämpligt att slå ihop det med träningen. Det kan nästan kännas fördelaktigt att man i princip glömmer bort trampandet, såvida man tittar på ett program som känns intressant. Idag fick det bli Ugly Betty.

 

Jag vill inte påstå att min motionscykel används särskilt mycket, men jag är den ganska trogen de dagar man varken orkar gå till gymmet eller utanför dörren. Idag kom träningsvärken, inte helt oväntat i övre ryggen och axlarna. För övrigt känner jag mig ganska trött och frusen, sängen är nog det som lockar mest av allt just nu…


Kan konstatera att jag under de senaste 30 dagarna tränat 1035 minuter, vilket innebär 17 timmar och 15 minuter. Det ger mig ett genomsnitt på 35 minuter om dagen. Har legat lite lägre än jag brukar den här hösten, men nu kan jag inte annat än konstatera att jag börjar komma i gång ordentligt. Ligger fortfarande lite lägre än i våras, men det kan jag leva med. Ibland måste motivationen få lov att tryta.

Av Malin - 18 november 2008 13:00

Isabella Löwengrip, aka Blondinbella, har skrivit en debattartikel för tidningen expressen som handlar om Janne Josefsson och SVTs program Debatt. Jag har själv inte tittat på programmet tillräckligt många gånger för att ha en faktiskt åsikt, men jag kan förstå Isabellas känslor eftersom jag tyckte att han tog ett tydligt parti under just det program hon deltog i.

 

Jag reagerade starkt på debattartikelns rubrik, som rent ut sagt är löjlig. Den ger artikeln en utgångspunkt på sandlådenivå, som nästan fick mig att sluta läsa på direkten. När jag tänker en gång till så förstår jag att det inte är Isabella som själv satt rubriken, utan har yttrat sig i form av att säga: Debatten övergår till osmaklig cirkusunderhållning i samma sekund som Janne Josefsson bestämmer sig för hur programmet ska sluta”. Det är lite skillnad på att säga så och på att säga ”Du passar bättre på cirkus, Janne” – tycker jag.

 

Utifrån de gånger jag sett Debatt är min upplevelse att det varit ett genomgående tema; att Josefsson har en tydlig, om än outtalad ståndpunkt. Jag har hört många uppskattande ord kring Janne Josefsson, att många tycker han är vår enda reporter som vågar undersöka ouppskattade saker. Frågan är om programmet inte skulle kännas rakare på något sätt om Josefsson klarlade och motiverade sin ståndpunkt?

 

Jag vet att jag funderade kring hans motattack på Isabella – blev det inte riktigt som han tänkt sig när förespråkaren från nykterhetsförbundet i ärlighetens namn kändes ganska mild? Hur som helst hade det varit bättre om Josefsson sa rent ut vad han tyckte och varför. Min tanke gång var att det handlade om att Isabella inte var myndig – lagligt sett får hon faktiskt inte dricka. Samtidigt är det faktiskt så att många ungdomar dricker och ska man prata om att vara en god förebild tycker jag att Isabella förespråkar ett sunt och kontrollerat förhållande till alkohol.

 

Läs hela debattartikeln här:

http://www.expressen.se/debatt/1.1373050/du-passar-battre-pa-cirkus-janne

Av Malin - 18 november 2008 07:59

Glöm inte bort att träna dina fötter, närmare bestämt. Våra fötter är nästan konstant skyddade i skor och blir därför ganska lätta att glömma bort. I genomsnitt går vi 11 000 mil under en livstid – mer än fyra varv runt jorden, vilket innebär att dina fötter ska hålla ett bra tag.  Foten består av 26 ben, 33 leder, 107 ligament, 19 muskler och lite senor. Ganska mycket på en så liten del av kroppen, tycker ni inte det?

 

Dagens skor är så avlastande för fötterna att vi knappt använder muskulaturen i fötterna, vilket är bra på ett sätt men det innebär också ett problem. Precis som övriga muskler i kroppen blir de väldigt svaga om de allt för sällan utsätts för belastning. Om fotmuskulaturen är för svag eller ansträngs för mycket sjunker fotvalvet, vilket i sin tur leder till att lederna blir felaktigt belastade. Fötterna hänger ihop mycket med resten av kroppen, vi ska inte gå in på några detaljer men kan klargöra att det hela blir till en ond cirkel.

 

För att stärka mina fötter brukar jag försöka träna barfota någon eller några gånger i veckan; i exempelvis yoga faller det ganska naturligt att vara barfota och träningen innebär många övningar som aktiverar fötternas muskler. Balansbollträning fungerar också precis lika bra barfota, enligt mig. Ett annat tips är att ta av skorna när man tränar stående vadpress.



  Källa till fakta om fotens uppbyggnad: www.parasuus.se

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards