Alla inlägg den 24 november 2008

Av Malin - 24 november 2008 21:42

På activio-passen får man låna ett pulsband för att kunna följa sin egen puls på en skärm längst fram i salen. Innan passet fick man ange sin maxpuls och skärmen visade sedan din puls, procent av maxpuls samt en intensitetsskala. Jag gillar att ta mig an en personlig utmaning i mellan åt och pulsmätningen blev därför sporrande.  


Min maxpuls stämde inte riktigt med standardformeln 220 – ålder och mitt procent tal blev därför ganska missvisande. Man skulle sträva efter att ligga på ungefär 85 % av maxpulsen under passet, men jag hamnade istället på 90 – 95 % och kunde vid tillfälle även komma över min tänkta maxpuls. Hur som helst var det ett väldigt roligt pass och instruktören spelade musik som jag mest av allt ville sjunga med i.  


Innan träningen gick jag en sväng på stan med min vän Sandra. Såg att Wedins hade utförsäljning och gick dit för att kika lite på vinterskor, men det var inte direkt vad jag kom hem med. Har inte bestämt mig för om jag ska behålla dem eller inte, klacken är lite väl hög men de sitter som gjutna.

Av Malin - 24 november 2008 10:48

En tid var det populärt med dieter där man åt ’rätt’ under veckodagarna, för att sedan unna sig lite extra – även kallat ha ätardagar – under helgerna. En notis i senaste numret av Studentliv förklarar att genom en viktminskningsstudie vid Washington University School of Medicine har man kommit fram till att det inte riktigt stämmer. För att kompensera för helgens ökade matintag behövde deltagarna kraftigt öka sin träningsdos. På aftonbladet skriver man att det inte finns någon forskning som tyder på att en ätardag skulle öka förbränningen, som man annars gärna påstår. Kroppen lagrar all energi, oavsett när den kommer och i vilken mängd, skriver aftonbladet dietist. Däremot kan det kännas lättare för den som går på diet att veta att det finns en dag, då det är okej att äta lite extra.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards