Alla inlägg den 5 november 2008

Av Malin - 5 november 2008 21:47

Det finns ju det gamla talesättet ”ett äpple om dagen, håller doktorn borta”. Läste i senaste numret av Må bra (nr 11 november 2008) att risken för ett ohälsosamt midjemått minskar med 21 % om man äter ett äpple om dagen. Dessutom minskar risken för hjärtsjukdom och enbart doften av äpple påstås lindra ångest och göra oss piggare. Det är i alla fall vad amerikanska luktforskare påstår. Stämmer ovanstående är äpple en hejdundra hälsofrämjare och harmoniskapare.

 

Äpple är dessutom inte helt häpnadsväckande en av de mest odlade frukterna. Frukten har varit på tal i hälsosammanhang sedan urminnes tider om man ska tro Dagens nyheter. Rivet äpple mot diarré på 700-talet och moget äpple mot trög mage sa man 1669. Ett äpple med skal innehåller förövrigt per 100 gram mestadels vatten, hela 85,2 gram och 52 kcal. Vitaminmässigt tycks det vara så att vi får främst kalium av äpplet, följt av c-vitamin och fosfor. Nog om äpplen, nu ska jag sova!

Av Malin - 5 november 2008 20:41

Idag har jag provat på ytterligare en ny träningsform: Kinesis. Det finns en kinesis-del på Älvhögsborg Plus, där jag tränar, som syftar till att vara en lite med avslappnad del av gymmet. Vet inte hur många av er som känner till det, så jag tänkte ge en liten definition.

 

Kinesis är grekiska och betyder rörelse. Träningen är en form av funktionell styrketräning som utlovar en mer ergonomisk form av träning med fria vikter, undantaget skaderisken som annars är ganska stor med just fria vikter. Man arbetar med balans, bålstabilitet och flexibilitet samtidigt, vilket gör träningen effektivare än om man enbart använder maskiner. Rörelserna syftar till att vara tredimensionella och naturliga.

 

Om ni kikar på bilden ser ni kanske att man i princip arbetar med snören med handtag på, med en stor möjlighet att variera rörelsen. Har tidigare haft några kinesis övningar i mitt träningsprogram på gymmet, men aldrig testat det i form av cirkelträning. Passet varade i 30 minuter och jag kände minst sagt av att man inte fick de där korta, tacksamma pauserna att samla kraft på mellan övningarna. Samtidigt innebar det också att det blev ett väldigt effektivt pass.

 

Det hela taget var det ett väldigt roligt pass, som jag säkerligen kommer gå mer på. Fick dessutom en möjlighet att prata med aerobics instruktören från igår, vilket var tacksamt. Kände mig lätt frustrerad över hela aerobics grejen, så det är verkligen värt att lufta det just med instruktören som var vänlig nog att berömma våra vågade försök att hänga med. Hon uppmuntrade mig i att om jag kom tillbaka, skulle jag hänga med bättre och bättre för varje gång. Jag gillar instruktörerna på Plus.

Av Malin - 5 november 2008 13:50

Att gå och lägga sig hade inte varit fel, fast att jag sovit bra i natt. Har en hemsk huvudvärk som kommer och går, försöker komma till rätta med den genom att dricka en massa vatten men det tycks inte vara problemet. Min handledare säger att jag antagligen behöver dra ner på tempot, men jag vet inte. Det känns som att det kunde vara värre?


En glass hade suttit fint, skulle nog avhjälpa allting

Av Malin - 5 november 2008 07:28

Bradley-effekten uteblev, Barack Obama blev USA:s 44:de president – den förste mörkhyade i ordningen. Det ska bli väldigt spännande att se om man nu faktiskt lämnar Irak inom 16 månader, som utlovat. Det skulle innebära i mars 2010, två månader efter att jag tagit min socionomexamen. Med mindre spänning och mer tragik kommer jag också iaktta huruvida Obama faktiskt överlevt till dess, knappast en självklarhet.

 

Personligen har jag valt att inte ta ställning till vem jag föredrar som president, men jag är ändå intresserad av debatten. Det är fascinerande vilken uppståndelse det här valet åstadkommer och hur Obama lyckades få så många mer än vanligt att gå och rösta. Nu kan vi inte mer än luta oss tillbaka och invänta förändringar – om det nu blir några.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3698914.ab

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards