Direktlänk till inlägg 5 november 2008

Dagens träning: Kinesis

Av Malin - 5 november 2008 20:41

Idag har jag provat på ytterligare en ny träningsform: Kinesis. Det finns en kinesis-del på Älvhögsborg Plus, där jag tränar, som syftar till att vara en lite med avslappnad del av gymmet. Vet inte hur många av er som känner till det, så jag tänkte ge en liten definition.

 

Kinesis är grekiska och betyder rörelse. Träningen är en form av funktionell styrketräning som utlovar en mer ergonomisk form av träning med fria vikter, undantaget skaderisken som annars är ganska stor med just fria vikter. Man arbetar med balans, bålstabilitet och flexibilitet samtidigt, vilket gör träningen effektivare än om man enbart använder maskiner. Rörelserna syftar till att vara tredimensionella och naturliga.

 

Om ni kikar på bilden ser ni kanske att man i princip arbetar med snören med handtag på, med en stor möjlighet att variera rörelsen. Har tidigare haft några kinesis övningar i mitt träningsprogram på gymmet, men aldrig testat det i form av cirkelträning. Passet varade i 30 minuter och jag kände minst sagt av att man inte fick de där korta, tacksamma pauserna att samla kraft på mellan övningarna. Samtidigt innebar det också att det blev ett väldigt effektivt pass.

 

Det hela taget var det ett väldigt roligt pass, som jag säkerligen kommer gå mer på. Fick dessutom en möjlighet att prata med aerobics instruktören från igår, vilket var tacksamt. Kände mig lätt frustrerad över hela aerobics grejen, så det är verkligen värt att lufta det just med instruktören som var vänlig nog att berömma våra vågade försök att hänga med. Hon uppmuntrade mig i att om jag kom tillbaka, skulle jag hänga med bättre och bättre för varje gång. Jag gillar instruktörerna på Plus.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 28 februari 2009 20:25

Nu har jag fixat och trixat med det här bloggbytet länge nog. Bloggnamnet blev inte hälsorelaterat, eftersom jag helt enkelt inte kunde hitta något som kändes riktigt rätt.   Numera hittar ni mig på http://vixies.blogg.se ...

Av Malin - 28 februari 2009 14:42

Tanken var att jag skulle titta på Lets dance igår kväll, men istället fastnade jag i att försöka förstå hur man gör en snygg bloggdesign. Det är inte helt lätt att veta vad som är vad, egentligen så det blev en hel del "prova sig fram".   För tillf...

Av Malin - 27 februari 2009 19:55

Alla dieter är lika bra, eller lika dåliga beroende på hur man vill se på det. Så skriver Aftonbladet i en artikel som publicerade igår. En amerikansk studie där 800 överviktiga eller feta personer fått äta enligt fyra olika dieter bekräftar att det ...

Av Malin - 27 februari 2009 13:51

Ni kanske minns att efter nyår bestämde mig för att inte äta något godis under åtta veckor (förmodligen minns ni det, eftersom jag tjatat om det nästan dagligen). Nu har hur som helst veckorna passerat och jag har - som jag skulle vilja beskriva det ...

Av Malin - 27 februari 2009 09:58

Äntligen fredag, som man brukar säga. Eftersom jag varit hemma hela veckan och skrivit C-uppsats känns det egentligen inte som så stor skillnad att det är helg, eftersom jag vet att jag kommer pyssla och plocka med skolarbetet ändå. Det börjar dessut...

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards