Alla inlägg under december 2008

Av Malin - 4 december 2008 21:04

I många kostprogram är det populärt att lägga upp vad deltagaren/deltagarna ätit under en vecka, vilket ofta ser lagom äcklande ut. Jag kan tänka mig att det är ett effektivt sätt att nå själva deltagaren, men har svårt att föreställa mig att det når mycket längre än så. Även om man kan känna igen vissa av produkterna från sin egen kost har nog de flesta av oss en bild av att vår mat i alla fall inte ser sådär osmaklig ut och därför inte kan vara lika dålig.


Uppställningen väcker viss skeptism hos mig, eftersom jag kan tänka mig att om man skulle lägga upp vad jag ätit under en vecka skulle det också bli en hel del. Visserligen mer frukt och grönsaker, men ändå en stor mängd även fast att jag inte upplever mig äta överdrivet stora portioner. Med andra ord kan jag visserligen förstå chocktekniken som ligger bakom, men samtidigt känns det som ett sådant slöseri. Jag tycker ändå om att se på programmet, så det är kanske en del av bra TV.

Av Malin - 4 december 2008 20:03

Idag har tiden gått undan, har inte hunnit mer än komma hem från praktiken och ordna med mat, äta och allt det där och klockan blir strax åtta. Visserligen var jag kvar längre än jag brukar på praktiken, men då kan jag istället gå tidigare imorgon och på fredagar är det sällan helt fel. Ingen idé att planera in några större aktiviteter, eftersom jag ändå ska sova om några timmar. Istället blir det till att se på Du är vad du äter och drömma om godis.


En vacker dag ska jag bli kvitt detta eviga godissug, men just nu kan jag inte avgöra om det är någon idé att lägga energi på det såhär precis innan jul. Å ena sidan känns det som att det inte spelar någon roll om det är jul eller inte, men så å andra sidan tänker jag på hemmagjord ischoklad och pepparkakor. Mitt mål är inte att sluta med godis helt och hållet, utan bara att få ett lite sundare förhållande till det. Kan alltid titta på bilder som den nedan, då blir godis lite mindre inbjudande.

Av Malin - 4 december 2008 10:25

Jag hade väntat mig träningsvärk i rumpa och kanske lår idag, men den har uteblivit. Istället känner jag av musklerna i övre ryggen, om än mycket lindrigt. Har inte riktigt bestämt om jag ska träna eller inte idag, det återstår att se.


Sitter och funderar lite över vatten: jag har ofta fått höra att man inte ska dricka vatten som har stått framme en dag, men varför? Jag kan inte komma på något full begripligt svar, med tanke på vattnets kretslopp kan man knappast se det som att det blir gammal över en dag. Visst om man har det stående i ett glas, att det kanske kommer damm i vattnet. Kan det vara så att bakterier drar sig dit? Men om man har det i en flaska, då borde det bara vara flaskans bakterier som kommer i kontakt med vattnet och dem är ju där oavsett om jag spolade upp vattnet fem minuter tidigare eller igår. Känner mig lite fundersam, så jag ska se om jag kan komma fram till något bra.

Av Malin - 3 december 2008 21:48

Idag var det sjätte och sista gången i "kom i gång"-kursen jag gått på Älvhögsborg. Vi var på ett gympa pass, vilket var näst intill första gången för mig - har varit på schlagergympa en gång i våras, men jag vill minnas att det passet var lite annorlunda och mer konditionsbaserat än dagens. Hur som helst kändes dagens pass låg på en bra nivå; hela kroppen fick arbeta med kondition- och styrketräning varvat. Man blev lite lagom ansträngd, om man kan beskriva det så. Inte helt slutkörd, men ändå svettig så det kändes att man jobbat. En fördel med gympa som jag kan se är att man har ett stort utrymme att själv lägga ribban för hur ansträngande det ska vara, genom att välja hur mycket man vill ta ut rörelserna. Extra plus för bra musik med enkel takt att hänga med i och kort och gott en bra instruktör.


För att sammanfatta kursen tycker jag att det varit ett väldigt bra initativ, även för mig som egentligen redan var i gång med min träning. Den har inkluderat flera träningsformer som jag inte fått tummen ur att testa på egen hand, som nu känns som mer självklara alternativ. Dessutom har det varit roligt att träffa och prata med andra som tränar på Älvhögsborg/Plus, samtidigt som man lärt känna personalen lite bättre. Jag är mycket nöjd, med andra ord.

Av Malin - 3 december 2008 21:36

Nu har jag suttit i ungefär en timme och varit mer eller mindre frustrerad över att internet av okänd anledning inte ville starta. Till sist gav jag upp, gav datorn en relativt ordentlig smäll och satte mig på golvet för att störa Janne en stund. Vad händer, om inte att Internet är på kopplat när jag vänder mig och sneglar mot datorn. Snart läggdags, men först ett inlägg om dagens träning!


Bläddrade bland bilderna på datorn mellan varven av pillande på Internet. En inte helt dagsfärsk bild på mig, från en sysslolös dag.

Av Malin - 3 december 2008 10:28

Idag känner jag mig riktigt utvilad, gårdagens träningsvila och många sömntimmar var välbehövda. Har satt upp en adventsljusstake på mitt rum på praktiken, så det förhöjer nog mitt välmående genom att skapa en myskänsla.


Jag vill passa på att tipsa om en te sort jag tycker mycket om; ett grönt te från Friggs med ingefära och citronsmak. Man kan alltid hoppas att man får lite av ingefärans välgörande effekter av att dricka det, huruvida det är så eller inte kan jag inte svara på. Friggs har för övrigt en del andra goda gröna- och örtteer, så det är bara att hålla utkik. Tror att de säljs i de flesta matbutiker

Av Malin - 2 december 2008 21:49

Nu tänker jag stupa i säng. Tittade på Debatt 20:30 som handlade om Mona Sahlin och nu har jag hållt mig vaken i 50 minuter mest av principskäl, tror jag. Nu går det dessvärre inte mycket länge till, så det är bäst jag kryper ner i sängen. Känns som att det var tur att jag hoppade över träningen idag, med tanke på hur trött jag känner mig i kroppen idag.

Av Malin - 2 december 2008 19:45

Hade planerat att återigen försöka mig på aerobic idag, men orken och lusten var inte riktigt där. Istället gjorde jag och Janne en riktig god middag och tittade på julkalendern. Lasangerullar gjorda på krossade tomater, lite tomatpuré, quornfärs, gullök, cremefraish (34% fett) och färska lasangeplattor + socker, salt, peppar, grönsaksbuljong och basilika. Jag har aldrig testat att göra rullarna på creme fraish med lägre fetthalt, men kan tänka mig att det skulle påverka smaken åt det negativa hållet. Rullarna är hur som helst väldigt mättande som de är, så det är ändå inte överdrivet mycket man kan stoppa i sig.


Vi tittade även på årets julkalender, som känns lite knepig. Jag kan förstå avsnitten, men den femåring jag haft som sällskap i mitt tittande verkar ha lite problem. Det känns lite fel, för det är väl egentligen barn i hans ålder och uppåt som julkalendern ska rikta in sig på? Den blir kanske bättre, vi får se om jag orkar följa den.

Presentation

Omröstning

Äter du 500 gram frukt och grönsaker om dagen?
 Ja
 Jag försöker göra det
 Nej
 Nej, jag bryr mig inte om sådant

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards